Wednesday, September 12, 2007

مش هعيش من غير عيونك

الآن...عقدت شعري ثلاث عقدات حتي صار طوله مناسبا ...ينحني عن " أسفل دهري" منحني واحد..ونفضت خبرتي عن " قرون الخروب" الداعي للتشاؤم بنظر امي..ثم..باقي بضع قضمات ونكهه معلقه ف " سقف حلقي" وشكل هندسي هلالي و"شوية بذور" ربطتها عن قلبها بخيط واحد حتي صارت أرواحها معقوده علي بعضهاولديها خمس قضمات وأكثر لتنفلت



أنا : رمضان كريم يا لولي
جدتي: الله أكرم
أنا: ورمضان كريم بردوا
جدتي: يختي لماضه وخلاص
أنا: أتلمي يا لولي والله مش كل شويه
جدتي: بطيخ شخشخ ف لبه يختي...هو يكرهني وانا احبه
أنا: أسم الله ... أسم الله
جدتي: هتشيلي المنوكير امته
أنا: ليه؟
جدتي: عشان تصلي..مش رمضان كريم
أنا: منا هصلي بالمنوكير
جدتي: أسم الله...أسم الله
أنا: ان الله جميل يحب الجمال
جدتي: اه ..وما يحبش قلة الادب
أنا: هيهيهيهي



أنحشرت الايام داخل عنقها..هي وحدها تعلم كل شيء ..لدي بيتا مثلثا عند سقفه وبابه من زجاح ويدعونه " فانوس" هي وحدها تعلم انه مربوط علي سنتي السادسه وبغرفتها للخزين وحدها أستطيع ان أسترجعه..
فاتت خمسة عشر عاما علي كلمة " وحوي يا وحوي" وفات نظيرهم أيضا علي مفتاح غرفة جدتي " غرفة الروايات" وحكايات مدينة العجين وتلاضم بذور الخروب ورمضانات بلاد الطين الوحيده

علي ناصية شارعنا.. كنت أراه تنينا يجلس.. كان لونه أخضر وله شعرا بمبي..و عروسه بيضاء وكان يجلس ف غرفتنا للروايات ليلا...انت تستطيع ان تراه يداعب جدتي وتستطيع ان تسمعها تدلله وتدعوه " يا سي محمد "وكان لديه "شامه" أسفل انفه علي الطريق لصفين من الاسنان البيض تلمعان وسط خضاره.. تستطيع ان تلحظني ايضا وانا افركها له ثم أتركها
وتستطيع انت تلمح عيني تقول له" انت تنين خيالي" - وهذا الرمضان يا جدي- لدي تنيني الأخضر أيضا.. أستطيع انا أخذ مكانها وأدعوه" يا سي محمد" أخترته تنينا مثلك ولونه أخضر لونك ولون احلامي ولسنا بحاجه لغرفة الروايات ..سوف نسكن بين شرائح البطيخ مدللين إيانا للأخر..أستطيع ان انظر الي عينك الان وأري اسنانك تحبني بين ذراعي تنيني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


كل سنه وانت طيب..إمبارح سمعت عمرو دياب بيقول ف اغنيه تسعينيه كدا وكليب كان عامل فيه " بفه" جمله حلوه اوي
" مش هعيش من غير عيونك" انا مش فاكره الاغنيه بس
جمله معبره جدا جدا
كل رمضان وشوية حكايات وكل فرن عجين وفانوس بشمعه وانت طيب
والنهارده بدل ما اقولك كل سنه وانت طيب
(عبارة الناس الوحيده..اللي ما عندهومش عيون تحبها اوي)
خليها ( مش هعيش من غير عيونك ) ا


15 comments:

sultan said...

أول ساعتين صيام السنه دي بكتبلك فيهم أهو

مقدرش اعيش من غير عيونك

رمضان الشهر مفكرنيش بنفسه قد مفكرتيني بيه

مقدرش اعيش من غير عيونك

He and She said...

wallahi khaletini a7eb geddetek. set zay el 3asal

sara... said...

كل سنه وانتى طيبه يا جوستين

Anonymous said...

كل سنه وانت طيبه ياجوسي....ولا بلاش كل سنه وانت طيبه خليها كل سنه وانت بخير وفي حب وسعاده...
مزيد

david santos said...

Thanks for your posting!
Very good.
have a good day

Anonymous said...

الله بجد

مدهش

جوستيـن said...

sultan

والله يا حبيبي انت اللي مهون عليا الصيام

مش هعيش من غير عيونك

:)

جوستيـن said...

he& she

heya tet7ab el 7a2e2a

:d

sara

وانتي طيبه يا قمر

رمضان كريم
:)

مزيد

ميرسي
نورت البلوج


david santos

shokran gedan
nawart el blog
:)


فنجان قهوه
وحشاني يا بنتي
مبسوطه انها عجبتك
منوره يا جميل البلوج

إنسان || Human said...

كل عام والفانوس وفرن العجين بخير ...بجد أسلوبك في الكتابة يجنن ..

Anonymous said...

اه بجدأسلوب يجنن
بس انا نفسي اعرف حاجة منك قبل ما أقول الي انا حاسه
هو انت متأثرة بمين من الكتاب؟!!

جوستيـن said...

human

شكرا جدا

البلوج نور

:)


Anonymous

يا سيدي او يا ستي
قول كدا
مش هتفرق

أحمد said...

دا قدري ومكتوبي انت؟

جوستيـن said...

أحمد
وعشقي ومحبوبي بردوا

Anonymous said...

سعيد أنا بهذا النمط من الكتابة
حيث الحكايات تؤرخ أعمارنا
جوستين
نفسك الحكائى مدهش
والإسترجاع عذب

هل بالمناسبة تذكرين مطلع أغنية عبد الوهاب
لما انت ناوى تغيب على طول مش كنت آخر مرة تقول

هكذا نودع أشياءنا الجميلة ونستقبل كل قبح العالم مرة واحدة
إذ نصحو
وقد وجدنا أنفسنا
وكما قال عبد المعطى حجازى
قد بلغنا عامنا ( التاسع عشر) وضيفى ماتشاءين .
شكرا على منحى الفرصة لاكتشاف هذه المدونة
هشام

مدونة حكايات المساء

جوستيـن said...

هشام

سعيده جدا باكتشافك مدونتي
وسعيده اكتر باكتشاف مدونتك

نورت البلوج
:)